Seremoniplanleggeren for kirkelig vigsel

For å kunne gi brudeparet en vakker og verdig vielsesseremoni er sju personer ved kirkekontoret involvert i planlegging og arrangement. For å være sikre på at alt skal stemme, trenger alle sju å vite nøyaktig hvordan brudeparet vil ha det.

Fyll ut skjemaet under og send det inn, så vet vi at det blir bra.

Hvis du bruker nettleseren Internet Explorer på PC, kan det hende at du får problemer med å sende inn skjemaet. Vi anbefaler derfor at du bruker f.eks. Chrome, Firefox, Safari eller en annen høvelig nettleser.

Om brudeparet
Skriv inn en kontaktadresse (post) i tekstfeltet under.
Nødvendig
Om bryllupet
Vi vil gjerne vite om du stiller med eget program eller om du ønsker å bruke salmebøker.
Hvis du ønsker å bruke salmebøker, vil vi gjerne vite hvor mange du har bruk for.

Når du har ditt eget program klart, må du sende det til oss for at organisten og presten kan godkjenne det.

Når brudeparet vandrer opp kirkegulvet mens orgelet bruser, bør organisten vite hva som skal bruse. Under kan du velge blant mange forskjellige alternativer.
Hos Sjømannskirken kan du høre eksempel på brudemarsjer.

Det spilles vanligvis to brudemarsjer i løpet av en vielse: En når bruden (og evt. brudgommen) marsjerer inn og en når brudeparet går ut sammen. Angi i tekstfeltet under hvilken av marsjene du ønsker som inngang/utgang.

Velg to brudemarsjer og angi i tekstfeltet under hvilken du ønsker til inngang og utgang.
Angi i tekstfeltet under om du ønsker andre brudemarsjer ved inngang og/eller utgang.

Det er flere måter du kan plassere stolene for brudepar og forlovere ved alteret under en vielse. Velg ett av alternativene under:
alternativ 1
alternativ 2
alternativ 3

Tekstlesingen
Under vielsen blir det lest en tekst fra Bibelen. Hvem ønsker du skal lese denne teksten?
Oppgi hvilke to alternative bibeltekster du ønsker opplest under vielsen.
Ekteskapsinngåelsen
Musikk under vielsen

Det synges vanligvis tre salmer under en vielse. Her er forslag til salmer som ofte brukes under vielser. Du kan godt velge salmer som ikke står i listen under.

Velg tre salmer du skriver inn i feltene under.

1 / 278 Herre Gud, ditt dyre navn
845 Så grønn en drakt
854 No stig vår song, vår takk til Gud
Skeie: Du er en gave

Du kan høre alle salmene over med et kjapt søk på Youtube (linken åpnes i eget vindu).

Opplys om eventuelle solistinnslag under vielsen i tekstfeltet under. Vi trenger å vite hva du ønsker fremført, slik at vår kantor kan godkjenne musikken.
Symbolhandling
Noen ektepar ønsker å foreta en symbolsk handling sammen (f.eks. å tenne lys sammen), for å vise at de er viet. Fortell i tekstfeltet under hvis du ønsker å foreta en symbolhandling under vielsen.
reCAPTCHA is required.

Av John Gunnar Enebak